Referater 2004

Opdateret den 23-10-2004

Referat af generalforsamling i KOK lørdag d. 31. januar 2004

Til stede var 15 stemmeberettigede medlemmer.

1. Valg af dirigent: Niels Erik Uhlemann.

2. Formandens beretning
    Da beretningen allerede var udsendt til alle inden generalforsamlingen, nævnte Thomas kun de ting, som han mente burde fremhæves specielt.
    Resultater: Marias bronzemedalje ved DM lang. Det var Marias 9. medalje i træk. Divisionsturneringen som var en positiv oplevelse på trods af nedrykning til 2. division, da der var mange deltagere fra KOK, der var en god stemning og vi fik også en enkelt sejr.
    Biathlon, hvor vi fik 3 europamestre.
    Arrangementer: EM i biathlon blev en stor succes, som klubben fik stor ros for, selv om KOK sent blev inddraget i arrangementet. Et 10 minutters indslag i DR’s bedste sendetid blev bl.a. resultatet. Pinseklubturen blev deltagermæssigt og socialt ligeledes en stor succes – faktisk deltog halvdelen af klubben. Opfordring til at generalforsamlingen tilkendegiver, hvilken form klubturene skal have fremover.
    Træning: Ros til ungdomshjemmesiden, der er meget informativ. Ros til Henrik Sperling og de øvrige, der tager sig af ungdomstræningen. Vedr. korttegning blev nævnt, at det er de ”erfarne” der er de aktive i arbejdet. Det er vigtigt, at der med tiden bliver uddannet nye korttegnere.
    Administration: Klubbladet blev kun udsendt 3 gange sidste år, da der ikke var stof til mere. Der blev opfordret til at flere skriver til klubbladet. Det er vigtigt både indadtil og udadtil at klubben har et trykt klubblad, der udkommer 4 gange om året. Hjemmesiden og klubbladet kan supplere hinanden og har hver sin funktion i klubben.
    Bestyrelsen: Overordnet er den nye struktur på plads, der mangler dog enkelte funktionsbeskrivelser mv.
    Tak til alle der har ydet en stor indsats i årets løb. Især fremhæves Ellen og Aase, der har står for bespisningen ved onsdagstræningen.

Uddrag af debat
    Kim Rud: Tror mest på indenlandske klubture af hensyn til det sociale og de unge.
    Per Eg: Opbakning til klubture i DK. Savner målsætning på det orienteringsmæssige plan.
    Thomas: Vi har koncentreret os om at opbygge bredden i klubben, ses bl.a. ved divisionsturneringen.
    Susanne: Vi har en god social klub, det er vigtigt.
    Kim: Et sportsligt mål kan være en ”gulerod” for f.eks. de unge.
    Ellen: Pas på med kun at satse på eliten, det kan også give udmeldelser.
    Kim: Der skal være en balance.
    Per Eg: Vi skal primært være en breddeklub. Vores problem er manglende medl. mellem 20 og 35, det skaber problemer medlemsmæssigt i ungdomsgruppen om nogle år. Ang. struktur: De enkelte funktionsansvarlige bør inddrages i udarbejdelse af funktionsbeskrivelserne.
    Thomas: Bestyrelsen dikterer ikke funktionerne – de ansvarlige inddrages.

3. Regnskab
    Paul fremlagde regnskabet og præsenterede budget samt kontingentforslag.
    Forslag til kontingent: Ungdom 200 kr, Senior 300 kr, Familie 600 kr, Passive 150 kr.

4. Fremtidsplaner
    Forslag til fremtidsplaner er udsendt sammen med beretningen.

Uddrag af debat
    Kim: Uddybede forslaget til skoleorientering, som er godkendt af Kolding Kommune. Dette indebærer bl.a. at klubben skal tegne skolekort til at kommunale skoler i Kolding og afholde kurser for lærerne. Klubben får 1000 kr pr skolekort der tegnes.
    Thomas: Flot oplæg omkring skoleorientering, målet er primært at udbrede kendskabet til o-sporten, sekundært at få nye medlemmer. Klubben må prioritere projektet, da det er en godt projekt og derudover en mulighed for at tjene penge bl.a. til klubbens fremtidige ungdomsarbejde.
    Kim: Det største arbejde ligger i korttegningen lige nu. Vedligeholdelsen af kortene er kun en lille del af arbejdet. Står selv for uddannelsen af lærerne.
    Henrik: Vi skal huske at være klar, hvis der kommer mange unge medlemmer. Det er lidt tilfældigt, hvem der har taget sig af det. Et selvbestaltet udvalg har organiseret træningen for børn og unge.
    Marianne: Det har været et superår for ungdomsafdelingen.
    Annette S: Vi bør gøre noget mere for de børn og unge, der er i klubben inden vi breder os ud over kommunen.
    Vivi: Der har været struktureret ungdomstræning helt tilbage fra 1999.
    Susanne: Vi har mulighed for at eksponere vores sport i år f.eks. gennem skoleorientering.
    Thomas: Skoleorientering er ikke det eneste, der er prioriteret. Der er i alt 4 prioriterede punkter, herunder ”ungdom”.
    Susanne: Vi må tilrettelægge ungdomstræningen, så den passer til de børn der kommer.
    Henrik: Der er stor spredning i ungdomsgruppen, det er svært at organisere det hele, der er brug for ekstra kapacitet til det.
    Kim: Vil gerne hjælpe – men kan ikke udføre arbejdet. Spørg bare.

5. Indkomne forslag:
    Kontingentforslaget blev vedtaget, som det var foreslået af bestyrelsen.

Følgende fire forslag var indsendt rettidigt (begrundelsen er ikke gengivet her):

1. Stillet af bestyrelsen:

Generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen til at indgå aftale med Kolding KFUM om oprettelse
    af en selvstændig forening, som ejes af Kolding Orienteringsklub og Kolding KFUM i fællesskab, og som skal eje og drive et motionsløbet ”Kolding-løbet” med tilhørende aktiviteter. Foreningen skal have selvstændig ledelse og selvstændig økonomi.

2. Stillet af bestyrelsen:

I vedtægternes §§ 5 og 13 ændres ’skriftligt’ til ’skriftligt eller pr. e-post’.
    I vedtægternes § 11 ændres ’skriftlig meddelelse’ til ’skriftlig meddelelse eller meddelelse pr. e-post’ og ’skriftlig anmodning’ til ’skriftlig anmodning eller anmodning pr. e-post’.

3. Stillet af bestyrelsen:

I vedtægternes § 6 ændres følgende:

”Bestyrelsen, der består af formand, næstformand, kasserer, sekretær og 3 andre medlemmer, vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen, således at henholdsvis 3 og 4 medlemmer er på valg hvert år.”

til følgende:

”Bestyrelsen, der består af formand, næstformand, kasserer og sekretær, vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen, således at 2 medlemmer er på valg hvert år.”

I samme bestemmelse ændres ’…mere end 4 medlemmer til bestyrelsen…’ til ’…mere end 2 medlemmer til bestyrelsen…’.

4. Stillet af Poul Mouritsen.

På generalforsamlingen lørdag d. 31. januar 2004 foreslås følgende ændring til foreningens vedtægter:
    Nuværende:
    § 8 Udvalg
    Bestyrelsen skal udarbejde en arbejdsbeskrivelse for hvert udvalg.
    Fremtidig:
    § 8 Udvalg
    Stk.1 Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af faste opgaver. Udvalgene er ansvarlige overfor bestyrelsen, som til enhver tid kan opløse disse.
    Bestyrelsen skal udarbejde en arbejdsbeskrivelse for hvert udvalg.
    Stk. 2 Kolding Orienteringsklub har et permanent skydeudvalg, der er medlem af De Danske Skytteforeninger (DDS). Udvalget fungerer som en selvstændig forening under DDS og med særskilte vedtægter. Medlemmer af Kolding Orienteringsklub skal særskilt indmelde sig i dette udvalg for at deltage i skydning og biathlon orientering.

Alle fire forslag blev vedtaget med 15 stemmer for og 0 stemmer imod.

6. Valg af bestyrelse
    Vivi Andreassen og Paul Staugaard genopstillede ikke.
    Thomas Uhlemann blev genvalgt.
    Aase Eg blev valgt, men overtager først posten til maj. Paul fortsætter indtil da.
    Susanne Højholt fortsætter og er på valg til næste år.
    Ida Hansen fortsætter og er på valg til næste år.
    Carsten Andersen udtrådte af bestyrelsen.

1. suppleant: Per Eg genvalgt
    2. suppleant: Erling S. Hansen genvalgt

Revisor: Marianne Iversen genvalgt
    Revisor suppleant: Jes Aage Henning genvalgt

7. Eventuelt:
    Annette S: Forslag om indkøb af overtræksdragter til børn. Per undersøger sagen.
    Ellen: Har 30 års jubilæum som o-løber, vil gerne takke alle de unge, der sørger for at man kan være ”gammel” o-løber.
    Henrik S: Succes med nye nylontrøjer. Der er stolte o-løbere i nye trøjer med på ungdomskurser.

Referent:
    Ida Hansen